موقعیت جغرافیائی گویان

گویان در قديم، ولايتي بزرگ بود كه از جنوب به ولايت بيهق، از غرب به بسطام، از شمال به جاجرم و اسفراين و از شرق به نيشابور منتهي مي‌شد.

جغرافیای تاریخی خراسان بر مبنای نوشته شهاب‌الدین عبدالله بن الطف الله بن عبدالرشید خوافی معروف به حافظ اَبرو (تاریخ نگار و جغرافیدان مشهور ایرانی در عصر تیموری) در خصوص موقعیت جغرافیائی گویان چنین آورده است :

از نظر طبيعى، جوین دشتي رسوبي و كم‌عرض است كه در امتداد شرق به غرب و ميان دو رشته كوه نظرگاه در شمال و جغتاي در جنوب قرار دارد. این منطقه دارای آب و هوا و خاكی مناسب و حاصلخیز، و به طور كلی از شرایط اقلیمی مطلوبی برخوردار بوده است. مجموع این عوامل از قدیم‌الایام، محیطی بسیار مساعد برای كشاورزی و ایجاد كانونهای زیستی و مراكز جمعیتی فراهم آورده، و از سوی دیگر گذرگاهی طبیعی و مناسب را برای ارتباط بین مراكز فرهنگی و تمدنی شرق و غرب تشكیل داده است. در واقع، قسمتی از راه بازرگانی خراسان موسوم به جاده ابریشم، كه نیشابور را به بسطام متصل می‌كرد، از این دشت عبور می‌كرده است .

و اما در عصر حاضر سرزمین گویان یا منطقه ای که امروز از آن با عنوان دشت جوین یاد می شود دشت وسیعی است که از شمال به‌ شهرستان اسفراین،از جنوب به شهرستان داورزن،از غرب به شهرستان جاجرم و از شرق به شهرستان خوشاب محدود است.