محدوده و موقعیت جغرافیائی ایران

محدود ه ايران :

ایران از شمال با جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان، از شرق با افغانستان و پاکستان و از غرب با ترکیه و عراق همسایه‌است و همچنین از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان محدود می‌شود.

موقعیت جغرافیائی :

نیمکره شمالی (جزو فلات ایران و ممالک خاورمیانه در غرب آسیا).

کشور ایران از نظر جغرافیایی در نيمكره شمالي ، بین 25 درجه و 40 درجه عرض شمالی و 44 درجه و 43 درجه طول شرقی واقع شده و يكي از كشورهاي خاورميانه در غرب آسيا و در فلات ايران با مساحت195/648/1 کیلومتر مربع ( برابر 921/633 مایل مربع)مي باشد . ایران مانند پلی میان سه قاره ی اروپا ، آسیا و آفریقا واقع شده و مساحت آن برابر با یک بیست و پنجم مساحت کل آسیاست . درازی ایران از کوه آرارات در شمال غربی تا بندر گواتر در جنوب شرقی 2210 کیلومتر و پهنای آن از سرخس در شمال شرقی تا دهانه ی شط العرب در جنوب غربی 1400 کیلومتر است . نیمی از کل مساحت ایران کوهستانی ، یک چهارم آن بیابانی و کویر و یک چهارم بقیه جلگه ای است . از لحاظ موقعیت جغرافیایی ، کشور ایران در نیمه جنوبی منطقه معتدل شمالی واقع شده است . جنوبی ترین نقطه ایران بندر گواتر در ساحل دریای عمان و شمالی ترین آن دامنه های آرارات است . شرقی ترین نقطه ی ایران ، کوهک در مرز پاکستان و ایران و غربی ترین نقطه آن ، بازرگان در مرز ایران و ترکیه واقع شده است .

در خصوص وا‍ژه ي فلات در معني عام بايد بگوييم كه فلات به دشتي مرتفع و پهناور يا به بلندي بسيار بزرگ بر روي كره زمين گفته مي شود .فلات ایران یا ایران زمین ،نام یک منطقهٔ گسترده جغرافیایی و زمین شناختی در نیمکره شمالی (اورآسیای مرکزی ) است. این فلات در آسیای جنوبی، آسیای جنوب غربی و قفقاز گسترده شده و از سرزمین‌های کم ارتفاع مجاور خود قابل تمایز است. فلات ایران تقسیمی جغرافیایی بر پایه وجوه تاریخی است. این منطقه، زیستگاه اقوام ایرانی و محدودهٔ اصلی کشور ایران در دوره‌های مختلف تاریخی بوده است. این فلات 000/600/2 کیلومتر مربع مساحت دارد و شامل ایران ، افغانستان و پاکستان غربی و قسمتهایی از جمهوری های آسیایی شوروی می شود و بطور متوسط 1200 متر از سطح دریا ، ارتفاع دارد .

بلندترین قله فلات ایران تیریچ میر با بلندی ۷۶۹۰ متر در افغانستان است. فلات ایران جزء مهم‌ترین فلات‌های آسیائی-اروپائی است؛ از آن جا که رشته کوه‌های آن مرزهای سیاسی دوران معاصر را شکل داده اند و نیز رشته کوه البرز در آن جای گرفته است.ضمنا گسترده‌ترین و بلندترین فلات جهان فلات تبت نام دارد که «بام دنیا» خوانده می‌شود و از برخورد صفحات زمین‌ساختی هند-استرالیایی و اوراسیایی ساخته شده‌است.

درباره منابع